Uw voorlaatste ADVIESM@IL.

Vandaag enkele tips over aangename en vlotte klantenrelaties


DE KUNST GOEDE RELATIES TE BOUWEN OP KORTE EN LANGE TERMIJN

Fotostudio Tilborghs_600px@72dpi_ 9654.jpg

Een methode om hierin advies te geven is het citeren van enkele wijsheden:

  • Sommige mensen spreken vaak uit ervaring. Sommige nog verstandiger mensen spreken soms uit ervaring niet. Hoogeveen
  • Mens worden is een kunst. Novalis
  • Iedereen wordt geschaafd door het leven, alleen het bijvijlen moet je zelf doen. J. Habex
  • Het zwijgen van die man is prachtig om te horen. T. Hardy
  • Er zijn fouten waarvan het fout is ze nooit te begaan. Sirius

Omgaan met mensen is een moeilijke kunst. We communiceren veel en met alle mogelijke middelen. De moderne technieken laten veel, snelle en vlugge communicatie toe. Doen we dat goed?  Slaat de boodschap aan? Heeft de boodschap impact?

Mensen streven naar aangename relaties. Het vermogen goede relaties te kunnen bouwen is goud waard. Het opent deuren.

Communicatiegevaren? Mensen spreken graag over zichzelf, en gaan snel op in dingen die binnen hun eigen interessesfeer liggen. Het is doorgaans moeilijker geconcentreerd te luisteren naar het verhaal van de ander. Observeer ook eens hoe als vanzelfsprekend mensen “gezellig negatieve gesprekken (GNG’s)” voeren.

Succesvolle relaties leggen vraagt een andere aanpak. Wilt u resultaten halen? Denk dan na over volgende aandachtspunten:

  • Hoe bouw ik goede en aangename relaties?
  • Hoe kan ik relaties verbeteren en optimaliseren?
  • Hoe werk ik diepgang in de hand?
  • Hoe kan ik klantgerichter en klantvriendelijker zijn?
  • Hoe voer ik “gezellig positieve gesprekken” (GPG’s)?
  • Hoe kan ik een positieve belevenis laten ervaren?

ENKELE TIPS VOOR SUCCEVOLLE KLANTENRELATIES

1. Wees vriendelijk, hartelijk en blijf glimlachen.

De eenvoudigste manier om een goede indruk te maken is vriendelijk te zijn en te lachen. Maar lach dan oprecht en overdrijf niet. Is er harmonie tussen wat u zegt en uw lach, uw intenties en uw uitstraling? Werkt uw houding en gedrag aanstekelijk, reken dan maar op aangenaam spiegelgedrag. Wanneer u lacht en vriendelijk bent, is het voor de klant moeilijk om onvriendelijk te zijn.

Glimlachen heeft een krachtig effect: uw stem klinkt ineens vrolijker, het schept vertrouwen en beïnvloedt uw verkoopresutlaten positief. Van vriendelijke woorden verslijt uw tong trouwens niet.

 
Vriendelijke woorden zijn soms kort, maar hun echo sterft nooit uit.
— Moeder Theresa

2. Toon oprechte en gemeende belangstelling voor uw klant.

Volgende uitdrukking is me altijd bijgebleven: “Als iemand me vraagt waarom ik succes heb, antwoord ik: omdat ik echt en van harte geïnteresseerd ben in mensen.” En dat geldt nog altijd, ook in een welvaartstaat waar materialisme en individualisme hoogtij vieren. Mensen hebben (steeds meer) behoefte aan aandacht. Geef dus aandacht. Kennis over de gedragsstijlen helpt u oM juister op mensen in te werken en in te spelen. Iemand die bij u zijn verhaal kwijt kan, zal u ervaren als een vriend. Gemotiveerde verkopers zijn van nature nieuwsgierig in veel zaken. Ze zijn vooral gemeend geïnteresseerd in mensen en kunnen goed luisteren. Oprecht belang stellen in iemand mondt uit in koopcontracten.

 
We zijn hier om goed te doen voor anderen; waarom anderen hier zijn, weet ik niet.
— W. Auden

3. Vermijd persoonlijke scherpe kantjes en wees tolerant.

“Ik heb leren relativeren en ik voel me veel beter en geliefder.” Zakenmensen hebben een zakelijk doel en hebben weinig baat bij persoonlijke scherpe uitlatingen. Blijf bij de feiten. Die zijn oninterpreteerbaar en geven geen aanleiding tot misverstanden. Een mening is altijd gekleurd en kan aanleiding geven tot ergernis, tot tegenspraak, tot afkeer. Voor iedere bewering bestaat trouwens een tegenbewering. Daarom zal een verkoper de klant centraal stellen en respecteren. Een professionele verkoper luistert geconcentreerd naar voorkeuren en verwachtingen. Zonder zich te ergeren. Verkopers hoeven trouwens geen gelijk te halen of een krachtmeting te voeren. Besef dat klanten eigenlijk niet geïnteresseerd zijn in uw opvattingen. Zeg positieve dingen die nut hebben om uw product te verkopen en beïnvloed uw klant met doordachte uitlatingen. Ontdoe uw opvattingen van scherpe kantjes en doe geen extreme uitspraken. Wees gematigd en beminnelijk. Succes verzekerd.

 
Hij wil het niet begrijpen, het past niet in zijn kraam.
— J. De Valckenaere

4. Welke tips krijgt u nog in het boek “Meer verkopen”?

  • Over klanten laten uitspreken en luisteren.
  • Over de taal die klanten bezielt.
  • Over wrijvingloos communiceren.
  • Over naamgebruik bij klanten.
  • Over het met impact inwilligen van klantenverwachtingen.
  • Over...

NIEUWSGIERIG NAAR DE LAATSTE ADVIESM@IL?

Nog slechts enkele dagen geduld...

 

Vriendelijke groeten,

Geert Dehouck

IMG_1053_Alle boeken Geert Dehouck 2013crop.jpg

Wilt u een boek bestellen? Ga naar www.geertdehouck.be

Er zijn vijfhonderd kleine details nodig om een goede indruk te maken.
— C. Grant